4.8/5 - (5 votes)

Co to jest MLM – Jak działa marketing sieciowy?

MLM to skrót od wyrażenia Multi-Level Marketing, co oznacza w języku polskim marketing wielopoziomowy, nazywany również marketingiem sieciowym

Marketing sieciowy to tak naprawdę kanał dystrybucji. W terminologii marketingowej kanał dystrybucji to proces dostarczania produktu lub usługi do klienta. Jeśli przykładowo producent butów sprzedaje produkty poprzez sklepy własne lub kanał internetowy, to jest to bezpośredni kanał dystrybucji. Wymaga to inwestycji producenta w działalność handlową. 

Jak działa marketing sieciowy

Marketing sieciowy (MLM) jest z kolei pośrednim kanałem dystrybucji, który angażuje wielu pośredników, aby dotrzeć do jak największej liczby nabywców. 

Na powyższej grafice widać schemat struktury wielopoziomowej. Na samym szczycie biznesu są osoby, które zazwyczaj jako pierwsze zaczęły rozwijać strukturę sprzedaży. Mogą oni sami szukać konsumentów i zgarnąć całą prowizję np. 20% od kwoty sprzedaży. Mogą też angażować kolejne osoby i budować sieć sprzedaży opartą na poleceniach. Jeśli znajdę jedną osobę, która znajdzie kolejną osobę, która znajdzie jeszcze kolejną osobę, i ta osoba kupi produkt, to korzysta na niej również ta pierwsza osoba, która jest na samej górze. Nie dostaje oczywiście całej prowizji np. tych 20%, które daje producent. Jest ona dzielona miedzy osoby będące na różnych szczeblach struktury.  Ale…

,,lepiej mieć 10% w Coca Coli niż 100% w Hop Coli ’’

Sam możesz sprzedać towar za tysiąc, pięć, dziesięć tysięcy złotych i mieć od tego 20% prowizji, ale jest pewien sufit. Twój dzień jest skończony. Lepiej mieć 3% prowizji, ale od sieci sprzedaży składającej się z 30 tys. takich pośredników jak Ty, którzy generują np. milion obrotu miesięcznie. MLM jest modelem biznesowym, który z założenia może korzystać z efektu skali. Teoretycznie kasa wpada Ci, kiedy Ty śpisz. Pracują na to Twoi ludzie, których rekrutowałeś. Im więcej oni sami będą rekrutować i sprzedawać, tym więcej będą zarabiać, Ty także.

Co więcej, jako partner masz dostęp do niższych cen, więc zarabiasz dodatkowo na marży, jaką narzucasz dla swoich odbiorców i znajomych. Załóżmy, że sprzedajesz szampon dla mężczyzn, który w katalogu kosztuje 100 zł. Ty kupujesz go za 80 zł. Oczywiście każda z firm ma inny plan marketingowy — czyli wysokość prowizji, warunki jej otrzymania są różne. Czasem za produkty nalicza się punkty, które później przelicza się na wynagrodzenie itd. Chodziło mi o pokazanie samego modelu działania.

Producenci wybierają ten model dystrybucji, kierując się najniższym kosztem dotarcia do klienta i jego obsługi. Są branże, w których marketing sieciowy nie ma sensu. Przykład?

Kiedy marketing sieciowy nie działa?

Producent przypraw wytwarza paczkę pieprzu za 1 zł. W sklepach cena rynkowa za taki wyrób wynosi 2-2,5 zł. Aby biznes zarobił, potrzebna jest skala. W tym przypadku lepiej dotrzeć do kilku największych sieci handlowych w kraju (czyli dotrzeć do niewielu hurtowników) i sprzedać im jak największą liczbę produktów. Trudno będzie sprzedać zwykły pieprz za 15 zł. To produkt o niskiej cenie, więc nie ma sensu budować wielopoziomowej sieci sprzedaży, w którą będą zaangażowani konsumenci. Nawet jeśli ciocia Basia miałaby procent zysku za polecenie pieprzu sąsiadce, to nie ma w tym wielkiego interesu. Jeśli do pieprzu, który kupuje się raz na miesiąc, dodamy 20 groszy prowizji, to wychodzi nam mało atrakcyjna opcja.

Jakie produkty są najlepsze do sprzedaży w modelu MLM?

Jeśli mamy produkt, gdzie wyprodukowanie kosztuje relatywnie niewiele, ale można sprzedać z dużą marżą. Przykładem są np. perfumy — od ich sprzedaży zaczynała np. firma FM Group — swojego czasu jako nastolatek sam byłem zarejestrowany w jej strukturze, tak samo, jak większość moich znajomych ze szkoły. Bardzo często są to produkty lub usługi, gdzie za większość końcowej ceny odpowiada koszt marketingu i sprzedaży. Przecież perfumy Hugo Bossa nie kosztują w produkcji 5 razy tyle, co te bez brandu. Płacisz za markę. Jeśli chcesz sprzedawać drogo, to musisz inwestować w reklamę, współpracę z gwiazdami itd. Producent może też wybrać inną drogę — marketing wielopoziomowy. Wtedy nie ma potrzeby reklamowania się w telewizji, radiu, internecie i Facebooku. Cena produktu też ustalana jest na zwykle wyższym poziomie, ale przychody są rozdzielane jako prowizja dla całej wielopoziomowej struktury stworzonej z kilkudziesięciu tysięcy (jeśli mówimy o skali krajowej) konsumentów, którzy polecają produkty i dostają za to premie.

MLM, czy to legalne?

MLM to nie jest żadna forma prawna, a jedynie określenie, w jaki sposób firma prowadzi dystrybucję swoich wyrobów lub usług. Nie jest zakazana prawnie. Wielu ludzi zarzuca nieetyczne zagrywki tych, którzy „wciągają” do biznesu nowych partnerów obiecując im miliony z dnia na dzień. W przypadku większości firm rejestracja jako partner jest bezpłatna albo symboliczna (dostajesz za to pakiet próbek, katalogi itd.). Natomiast niektóre firmy mają np. nieobowiązkowe pakiety startowe, za kilka-kilkanaście tysięcy złotych, które mają zapewnić niejako szybszy start, szersze możliwości zarobkowe lub wyższe prowizje. Okazuje się, że to nie jest takie łatwe i potrzebna jest ciężka praca. Czują się oszukani przez firmę. Zdarzają się nieetyczne przypadki, ponieważ firma-matka nie jest w stanie kontrolować spotkań 50 tys. niezależnych partnerów. Różni ludzie obiecują różne rzeczy jak to w życiu. Zawsze znajdzie się ktoś nieuczciwy, który świadomie proponuje np. wzięcie pożyczki pod zakup produktów, wiedząc, że przez to osoba nabawi się tylko kłopotów finansowych. Nie różni się to od sprzedawcy, który sprzeda przez telefon babci pakiet 5 telefonów z internetem na abonament. To kwestia bardziej moralności konkretnych ludzi niż danego modelu biznesowego. MLM i sprzedaż abonamentów nie jest zła. Jednak potencjalnie może wpędzić ludzi w kłopoty finansowe.

Marketing sieciowy, a piramida finansowa

Piramidy finansowe (znane jako „schemat Ponziego” od nazwiska twórcy pierwszej głośnej piramidy finansowej) można rozpoznać po tym, że wszystkie zyski pochodzą wyłącznie od składek zwerbowanych osób. Każda piramida finansowa jest skazana na porażkę, ponieważ może istnieć i rozwijać się tylko przy nieustannym dopływie nowych członków. Piramida finansowa nie inwestuje środków pieniężnych pochodzących ze składek. Nowe wpłaty idą w całości na wypłaty wszystkich będących „wyżej” w strukturze. Zatem czym różni się MLM od piramidy finansowej? Firmy działające w marketingu sieciowym faktycznie sprzedają produkty i usługi. O ile zyski poszczególnych partnerów pochodzą z prowizji od sprzedaży, to patrząc na sam model, jest to zgodne z prawem.

Czy MLM to sekta?

Nie każdy marketing sieciowy to sekta, ale te podejrzenia mają uzasadnienie i nie są wyssane z palca. Sam jako nastolatek działałem w tym biznesie i większość rodziców (także moich) miała o tym negatywne opinie, głównie zbudowane na doświadczeniach lat 90, kiedy wchodziły do Polski pierwsze firmy MLM z USA. Skopiowano model ze Stanów Zjednoczonych, gdzie ludzie wierzą w historię od pucybuta do milionera i wyznają zasadę „wszystko jest możliwe”. Spotykają się na wydarzeniach motywacyjnych, na których skaczą, przytulają się, powtarzają na głos afirmacje i mówią podobnym językiem. W Polsce normą jest ograniczona ekspresja, dlatego dla ludzi z zewnątrz wygląda to sztucznie. 

Zazwyczaj w młodych ludziach wzbudza się motywacje nagrodami rzeczowymi — niemieckie samochody i wycieczki zagraniczne. Nie jest to motywacja długoterminowa, dlatego często organizowane są tzw. „konfy”, na które zjeżdża się np. 500 osób z całego kraju. Występują na niej dyrektorzy na najwyższych poziomach i pokazują efekty swojej pracy. Zawsze jest miejsce na screeny stanu konta i przelewów bankowych. Oczywiście przed wejściem do budynku w linii stoją poustawiane Mercedesy, które prawie wszystkie wzięte są w leasing albo najem długoterminowy. Co pomyśli większość ludzi, jeśli ktoś mocno się nakręci i będzie zapraszał wszystkich znajomych, aby dołączyli do jego struktury? Gościowi odbiło, zrobili mu pranie mózgu, dołączył do sekty itp. Czy takie wpływanie na motywację jest złe? W dążeniu do sukcesu nie ma nic złego, ale działanie na hura i skrajności nie są najlepszym pomysłem. Wystarczy rozwijać biznes z rozwagą i uszanować decyzje znajomych, którzy nie popierają takiej ścieżki kariery.

Który MLM wybrać?

Znana firma MLM z ugruntowaną pozycją na rynku

Wyjścia są dwa. Pierwsza opcja to wybranie znanej firmy MLM o ugruntowanej pozycji na rynku. Prawdopodobieństwo tego, że taka firma nagle zniknie, jest mniejsze. Pamiętaj, że wejście na pewien pułap finansowy zajmie trochę czasu. Byłoby niemiłym zaskoczeniem obudzić się któregoś dnia i dostać komunikat o upadku firmy. Twoja struktura idzie się walić i z dnia na dzień przestajesz zarabiać. Niestety, jako partner w biznesie MLM zazwyczaj nie masz wpływu, ani mocy decyzyjnej na linie produktowe, politykę cenową i kierunek rozwoju spółki. Jeśli dołączysz jako tysięczny dystrybutor, to jest niewielka szansa, że ktoś wysłucha Twoich uwag. Kolejna kwestia to problemy prawne i wizerunkowe. Biznesy MLM działające w Polsce od lat mają w internecie wiele negatywnych opinii. Rozmawiając z ludźmi, nieraz usłyszysz, że już znają tę firmę, spróbowali i dziękują. Może być ciężko z rekrutacją, ujawniając na wstępie, jaką firmę reprezentujesz.

Nowopowstała firma MLM, która szybko zagarnia rynek.

Drugim wyjściem jest dołączenie do nowopowstałej firmy MLM. Dołączając na wczesnym etapie, masz szansę na szybką ekspansję, ponieważ najłatwiej do nowego marketingu sieciowego przekonać osoby, które już w nim działają. Jeśli komuś nie idzie w danej firmie, a zobaczy bardziej atrakcyjny plan marketingowy i perspektywę szybszego rozwoju, to dość łatwo przekonać takie osoby do zmiany firmy. Widziałem to nie raz. Dyrektor mający strukturę ok. 30 000 ludzi zdecydował się na zmianę firmy i cała reszta aktywnie działających liderów poszła za nim. Po prostu przerejestrował od góry do dołu swoją sieć do innej firmy z branży marketingu sieciowego. Jest to szansa na przetasowanie i przeskoczenie w strukturze trochę wyżej, pomijając osoby, które były nad nami, a siedziały i nic nie robiły. 

Ucz się od najlepszych liderów, a zwiększysz szanse na sukces

Teoretycznie dołączając do nowego projektu, możemy skorzystać z efektu fali wznoszącej. Kiedy najbardziej utalentowane osoby chcą zbudować nową strukturę w krótkim czasie, to sami bardzo angażują się w spotkania, przekazywanie wiedzy i budowę sieci. Będąc blisko nich, bezpośrednio z nimi pracując na co dzień, masz dużo większe szanse na sukces. Oni i tak muszą zrobić tę strukturę. Ty już jesteś zarejestrowany pod nimi i jeśli chcesz działać, to chcą i muszą Ci pomagać. Może być tak, że praktycznie struktura urośnie pod Tobą bez wielkiego wkładu z Twojej strony. Czasem dyrektor, który chciał zbudować strukturę w nowym mieście, przeprowadzał się tam na pół roku, rok i pracował. Rejestrował nowe osoby do MLM i szukał liderów, zdolnych rekrutować i rozwijać biznes. Zazwyczaj przy wsparciu utalentowanego dyrektora, takie osoby w krótkim czasie osiągały wysokie poziomy obrotu i było to możliwe głównie dzięki wsparciu takiego komandosa z doświadczeniem. To nie jest prawda, że można duplikować umiejętności, powielać je i zrobić 100 liderów takich jak ja. Indywidualne predyspozycje i talent ma tutaj znaczenie i jest to tego przykładem.

Wysokie zarobki w MLM nie są dziełem przypadku

Najlepszy 1% menedżerów MLM po prostu wie jak robić biznes i jest bez znaczenia produkt, jaki sprzedają. Oni potrafią wjechać na nowy obszar i szybko rozwijać strukturę do sporych rozmiarów. Po prostu jest to umiejętność i to dosyć rzadka. To właśnie Ci ludzie zarabiają 30,50 czy 100 tys. zł miesięcznie. Na skalę kraju tych osób jest niewiele, na jedną firmę przypada może 20-30 osób w kraju. To znane nazwiska, ale jeśli udałoby Ci się pracować na co dzień bezpośrednio z nimi, to masz duże szanse na sukces. Jeśli dołączasz jako 30 tysięczna osoba, będąc kilka poziomów niżej, raczej nie będziesz miał z nimi bezpośredniego kontaktu. Co najwyżej spotkasz ich na konferencjach.

Ważne kryteria przy wyborze firmy MLM

Przy wyborze odpowiedniej dla Ciebie firmy skup się na takich aspektach jak:

  • Historia firmy — Gdzie ma siedzibę, kto ją założył, jak długo działa?
  • Liderzy — Kto będzie Twoim „upline’em” – czyli bardziej doświadczonym członkiem, który Cię wprowadzi i przekaże wiedzę. Jest to wybitna osoba, czy może bez kompetencji biznesowych?
  • Produkty/Usługi — Aby być pewnym siebie sprzedawcą, musisz być spójny. Zapomnij o spójności, jeśli w głębi ducha nie będziesz przekonany do jakości lub korzyści płynących z używania produktów.
  • Opinie — Co mówią ludzie? Niekoniecznie kieruj się anonimowymi opiniami z internetu. Porozmawiaj z ludźmi, którzy działają lub działali w danej firmie i wypytaj ich o szczegóły. Większość chętnie podzieli się z Tobą informacjami.
  • Umowa — Czy jest np. zakaz konkurencji i jaki okres obejmuje?
  • Plan marketingowy — Musisz rozumieć, w jaki sposób będzie naliczana Twoja prowizja. Wbrew pozorom, nie jest to oczywiste. Kiedy działałem w MLM, osoby będące kilka poziomów nade mną nie potrafiły wyliczyć wynagrodzenia na stanowiskach dyrektorskich (wyższych progach prowizyjnych).

Marketing sieciowy lista popularnych firm MLM działających w Polsce

Akuna — naturalne suplementy
Amway Polska — wellness, suplementy, kosmetyki
Avon Cosmetics — kosmetyki
Colway.pl — wellness, suplemety kolageny
Colway International — wellness, kosmetyki, kolagen
Dr Nona International — kosmetyki, wellness
DuoLife — suplementy
Earth Power — suplementy
EuCO — odszkodowania
FM World — perfumy, kosmetyki
Herbalife — kosmetyki, wellness
LR Health & Beauty — wellness, suplementy
Novision — ubezpieczenia
Organic Life — kosmetyki naturalne
Oriflame — kosmetyki, wellness
OVB Allfinanz — produkty finansowo-ubezpieczeniowe
Prouvé — perfumy, środki czystości
Souvre Internationale — perfumy, kolagen, suplementy
Tupperware — AGD
Vantis Holding — szkolenia, edukacja finansowa
Vorwerk Polska — AGD
Zepter International — AGD, kosmetyki

MLM bez inwestycji? 

Większość biznesów MLM wymaga niewielkich inwestycji, gdzie wkład własny waha się od 0 do 300 zł. Czasem np. w przypadku produktów AGD lub finansów może dochodzić do paru tysięcy złotych. Jeśli nie wiesz jaką firmę MLM wybrać, to nie traktuj wkładu własnego (startera) jako jedynego, najważniejszego czynnika. Nie rejestruj się w danej sieci, tylko dlatego, że wejście kosztuje 0 zł, a gdzie indziej 100 zł. Taka różnica to żadna różnica. Bądź jednak ostrożny, jeśli firma nie jest sprawdzona, a inwestycja wymaga np. 5000 zł. Zawsze jest ryzyko, że biznes okaże się oszustwem lub piramidą finansową. Po drugie, będzie Ci ciężej znaleźć kolejne osoby, które wyłożą znaczne kwoty.

Książki o MLM – Jak odnieść sukces w marketingu sieciowym?

Oto książki biznesowe, w których znajdziesz wiedzę na temat biznesu MLM. Są to pozycje, które polecali mi bardziej doświadczeni liderzy z branży MLM. Większość z nich przeczytałem, kiedy dobre kilka lat temu zaczynałem swoją przygodę z marketingiem wielopoziomowym.

Biznes XXI wieku – Robert Kiyosaki

Książka o MLM - Robert Kiyosaki

Osobowość Lidera – Brian Tracy

Książka Briana Tracy jak być liderem w MLM

45-sekundowa prezentacja, która odmieni twoje życie – Don Failla

Książka - Jak robić prezentacje w MLM

Jak budować MLM przez internet?

Wiele osób na początku swojej drogi w marketingu wielopoziomowym nie ma pojęcia skąd wziąć nowe kontakty. Lista najbliższych znajomych szybko się kończy. W naszym przypadku było tak samo i postanowiliśmy wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Jeszcze kilka lat temu Facebook był bardziej tolerancyjny, jak również dało się organicznie wykręcić fajne zasięgi. Przeprowadziliśmy się do Krakowa i postanowiliśmy razem z Bartkiem znaleźć rozwiązanie na brak znajomości. Wkrótce pojawił się nowy problem — zbyt dużo leadów. Postanowiliśmy założyć wydarzenie na Facebooku o nazwie „Studencka szansa — rekrutacja menedżerów w Krakowie!” Opis wyglądał mniej więcej tak:

Witaj.

Jesteś ambitną osobą i chcesz zdobywać doświadczenie w biznesie już podczas studiów?

Zajmujemy się rekrutacją i pomagamy wyszukiwać osoby chętne do pracy i rozwoju. W Nowym Roku pojawia się szansa dla młodych, gdzie można się sprawdzić i zobaczyć jak wygląda praktyka, na czym polega praca zespołowa, zarządzanie, wyznaczanie celów i doprowadzanie zadań do końca.

Niewykluczone, że właśnie Ty okażesz się osobą, która doskonale pasuje do tego rodzaju zadań i właśnie dla takich ludzi stwarzamy możliwość dostępu do upragnionego stanowiska, rozpoczęcia kariery i zarabiania pieniędzy.

Studenci uczelni wyższych w Krakowie mogą przesyłać swoje zgłoszenia do 9 stycznia 2014 r., wypełniając formularz:

LINK

Po otrzymaniu zgłoszenia zadzwonimy do Ciebie i umówimy się na spotkanie, na którym:

– przedstawimy Ci, jak działa nasz biznes,
– pokażemy Ci, jakie MA oraz jakie MYŚLI, ŻE MA możliwości zarobkowe przeciętny student,
– sprawdzimy, w jakich zadaniach jesteś lub możesz być dobry oraz jak możemy współpracować.


Jeżeli nie masz żadnego doświadczenia — nie przejmuj się. Człowiek bywa niedoceniony, bo nikt mu nie pokazał jaką ścieżką ma podążać. Każdy kiedyś zaczyna swój rozwój, a to jest odpowiedni czas i miejsce.

Zapraszamy do przesyłania zgłoszeń!

Link do zapisów prowadził do „landing page’a” w postaci formularza Google. Opublikowaliśmy wydarzenie i zaczęliśmy zapraszać znajomych ze wszystkich kont prywatnych, do jakich mieliśmy dostęp. Nazwa i grafika była na tyle zwracająca uwagę, że wydarzenie okazało się wirusem. Kiedy ktoś klikał „wezmę udział”, pojawiało się to na tablicy u jego znajomych, a oni też klikali, choć pewnie do końca nie wiedzieli, o co chodzi. W każdym razie, w ciągu 3 dni zebraliśmy ponad 360 leadów wraz z krótkim opisem osoby. Aby przedzwonić wszystkie kontakty i umówić je na spotkania, musieliśmy zaangażować kilka osób, w tym naszych liderów. Przerobienie takiej masy zajęło kilka tygodni, ale udało się znaleźć kilka perełek i struktura z czasem zaczęła rosnąć. To były lata, kiedy bez reklamy na Facebooku dało się zrobić dużo więcej niż dziś.

Rozwój sieci MLM poprzez webinary

W ostatnim czasie widzę wysyp spamerskich postów w wielu grupach na fejsie typu „zarabiaj 200 euro dziennie”. Uważam, że takie działania są raczej krótkoterminowe. Jeśli chcesz znaleźć ambitne osoby z potencjałem, to raczej nie tym sposobem. W dłuższej perspektywie więcej osiągniesz, skupiając się na budowie swojej marki osobistej.

Jak wykorzystać webinary w biznesie MLM?

Jeśli chcesz rozwijać MLM i jednocześnie robić skalę, to powinieneś zainteresować się wideokonferencjami i webinarami. Powyższy screen przedstawia wideokonferencję sprzed kilku lat, na której było kilkaset osób. Za moich czasów, takie spotkania wewnętrzne były organizowane regularnie przez liderów struktury. Dzięki temu narzędziu, można było było edukować i motywować nowych członków. Zamiast prowadzić spotkania 1 na 1, za pomocą internetu możesz mówić w tym samym czasie do setek osób. Webinary są narzędziem marketingowym, które po pierwsze może generować leady, a po drugie niezwykle skutecznie buduje zaufanie i sprzedaje. Jak to robić skutecznie, to temat na oddzielny artykuł 🙂

Marketing sieciowy — wady i zalety

Wady MLM

  • Marketing sieciowy nie jest w pełni dochodem pasywnym — jeśli przestaniesz dbać o rozwój i obroty Twojej struktury, to w końcu może zacząć się zwijać. Liczba osób w sieci rośnie lub utrzymuje się, dopóki Twoi menedżerowie aktywnie pracują.
  • Branża MLM ma w internecie dużo negatywnych opinii — spora część osób będzie hejtować Ciebie i firmę. Jeśli będziesz nachalnie namawiać znajomych, to mogą się od Ciebie odwrócić. Ta kwestia jest dla wielu ludzi największą wadą marketingu sieciowego.
  • Jako dystrybutor MLM nie jesteś właścicielem marki — nie masz takiego wpływu na produkty i politykę firmy jak we własnym biznesie. Sprzedawałeś perfumy? Teraz dodatkowo wprowadzamy kawę. Musisz się ciągle dostosowywać do zmieniających się warunków i oferty.
  • Pracujesz bezpośrednio z ludźmi — będzie Ci ciężko, jeśli nie lubisz spędzać dni na spotkaniach, rozmowach telefonicznych i wyjazdach.
  • MLM to nie jest etat — zapomnij o stałym wynagrodzeniu na początku współpracy — wejście na pewien pułap finansowy może zająć „trochę” czasu.
  • Aby dołączyć do niektórych firm, będziesz musiał podpisać się pod zakazem prowadzenia konkurencyjnej działalności. Czasem obejmuje on parę lat po rozwiązaniu współpracy. Jeśli będziesz chciał sprzedawać podobne produkty lub przejść do innej firmy, to możesz mieć problem. Dołączając do biznesu MLM, sprawdź dokładnie, co podpisujesz.

Zalety MLM

  • Praca w marketingu wielopoziomowym to nienormowany czas pracy.
  • Przygodę z Multi-level marketingiem możesz zacząć już na studiach, a nawet wcześniej. Często wystarczy podpis rodziców, jeśli jesteś nieletni.
  • Szybko i praktycznie bezpłatnie nauczysz się sprzedaży.
  • Zdobędziesz umiejętności w zakresie rekrutacji utalentowanych osób i wdrażania ich do pracy.
  • Biznes MLM to środowisko pozytywnie nastawionych ludzi, którzy dążą do sukcesu finansowego.
  • Pracując w marketingu sieciowym nauczysz się wystąpień publicznych i prowadzenia szkoleń.
  • Będziesz jeździć na konferencje krajowe i zagraniczne — poznasz ciekawych ludzi i nawiążesz kontakty na lata. Wśród takich ludzi można szukać wspólników i pracowników do innych projektów biznesowych.
  • Jeśli będzie dobrze Ci szło, to pewnie przesiądziesz się do auta premium — np. Mercedesa, BMW albo Jaguara.
  • MLM to okazja na owocny mentoring, jeśli trafisz na dobrego lidera, który wprowadzi Cię w biznes i nauczy tej sztuki. Długoterminowo wiedza i umiejętności są więcej warte, niż pieniądze, które zarobisz w tym czasie.

Aktualnie nie działam już w branży MLM i pisząc ten artykuł, starałem się przedstawić temat obiektywnie. Mam nadzieje, że wiesz już wystarczająco dużo, aby samemu podjąć decyzję, czy warto działać w biznesie MLM 🙂

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

10 KOMENTARZE

  1. MLM to nie są bezpośrednie piramidy finansowe, ale pośrednio właśnie nimi są. Najczęściej zamiast sprzedawać produkty ludzje skupiają się na rekrutacji kolejnych członków i cały schamat zarabia na wykupie „starterów/cegiełek/pakietów/punktów”.

  2. No właśnie ludzie potrafią to zepsuć. Pytanie dlaczego? Przecież każdy biznes ma swoje plusy i minusy. Nawet praca na etacie jest swoistym biznesem,gdzie ciągle pracodawca chce więcej,dłużej,lepiej i najczęściej za marne wynagrodzenie. Rozpoczynam przygodę w MLM i raczej nie liczę na to by było to jedyne źródło mego utrzymania. Praca na etacie to jednak jakiś pewnik. Natomiast MLM to przygoda,fun i do tego jakiś pieniądz na fidrygalki. Taki bonus do budżetu domowego. Zobaczymy. To dopiero początek i jak Pan napisał,nowa firma i nowy produkt daje najlepsze efekty. Pożyjemy,zobaczymy.

  3. Właśnie wprowadziłam dobra i sprawdzoną markę premium (zdrowie, dieta) na polski rynek i rozważam poważnie czy właśnie oprócz sprzedaży online nie zbudować sieci sprzedaży w oparciu o model MLM. Zależy mi jednak na jakości ludzi w sieci i jakościowej sprzedaży/doradztwie klientowi końcowemu – bo tego produkt wymaga i tylko od tego zależy sukces. Czy macie Państwo jakieś dobre przykłady budowy struktury wynagrodzenia, rekrutacji dobrych osób? będę wdzięczna za kontakt 🙂

  4. Agnieszka myLINE ja też weszłam poniekąd w MLM. Promuję sklep z ubezpieczeniami online. Jest to dla mnie nowość ale widzę w tym bardzo duży potencjał szczególnie w tym momencie. Obecnie poszukuję partnerów do współpracy na FB ale może macie jakieś inne pomysły?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here